Każdy, kto pracuje w mniejszej lub większej firmie rozumie, jak ważna jest motywacja, przekazywanie informacji zwrotnej oraz dbałość o zaangażowanie pracowników. Ale w życiu prywatnym, gdy zatrudniamy nianię często zapominamy, że to także relacja pracodawca – pracownik. Dobra praktyka: traktuj nianię tak, jak chcesz by ciebie traktowano w pracy.
W tym artykule przybliżę, dlaczego zatrudniając nianię warto stosować te same zasady partnerskiej współpracy, co w przypadku pracownika zatrudnianego na dowolnym stanowisku w firmie.
Niania to rola zawodowa.
Niania to nie tylko osoba, która dba o dzieci, ale także profesjonalistka w dziedzinie opieki. Wiele niań traktuje swoją pracę poważnie i wykonuje ją przez większość swojego życia zawodowego. Podnoszą swoje kompetencje i zależy im by spełniać oczekiwania rodzin. Podobnie jak każdy pracownik w firmie niania wykonuje pracę, która wymaga zaangażowania, doświadczenia i umiejętności.
Zrozumienie potrzeb niani.
Podobnie jak w przypadku pracowników w firmie, niania również ma swoje oczekiwania i potrzeby. Dbałość o jej komfort, uczciwe wynagradzanie oraz zapewnienie odpowiednich warunków pracy to kluczowe elementy budowania partnerskiej relacji.
Motywowanie.
Rodzice, którzy zarządzają zespołami w firmach albo są członkami zespołów, doskonale zdają sobie sprawę, jak motywacja wpływa na efektywność pracy. Dlaczego więc nie stosować tego samego podejścia w przypadku niani? Zmotywowana niania to gwarancja lepszej opieki nad Twoimi dziećmi.
Przekazywanie informacji zwrotnej:
Otwarta i konstruktywna komunikacja to klucz do sukcesu w zarządzaniu zespołem. Analogicznie rodzice powinni przekazywać niani informacje zwrotne odnośnie jej pracy. Powinni doceniać jej starania i wspólnie rozwiązywać pojawiające się problemy.
Co rekomenduję rodzicom zatrudniającym nianię?
Traktuj nianię jak partnera.
Pamiętaj, że niania to profesjonalistka, która pracę dla Ciebie i Twojej rodziny traktuje poważnie, a jej praca ma ogromny wpływ na rozwój i szczęście Twojego dziecka. Budując partnerską relację z nianią masz większą pewność, że będzie ona z zaangażowaniem realizować Twoją wizję wychowania.
Zapewnij uczciwe warunki pracy.
Oferuj godziwe wynagrodzenie, a także odpowiednie warunki do realizacji obowiązków. Postaraj się zdobyć na elastyczność i wyrozumiałość w kwestii godzin pracy. W kryzysowej sytuacji zastanów się czego sama oczekiwałabyś od swojego szefa.
Wspieraj otwartą komunikację.
Zachęcaj nianię do dzielenia się opiniami, obawami oraz do zadawania pytań. Rozmawiajcie o oczekiwaniach i potrzebach obu stron.
Szanuj czas niani i jej prywatne zobowiązania.
Podobnie jak szanujesz czas i prywatność innych pracowników w firmie, tak samo szanuj czas niani. Czasami rodzice oczekują, że niania będzie gotowa dostosować swoje plany z dnia na dzień. Liczą, że będzie dostępna w każdej chwili i nie będzie jej przeszkadzać przedłużenie godzin pracy. Jednakże takie oczekiwania mogą prowadzić do stresu, frustracji i obniżenia motywacji. Szacunek dla prywatnego czasu i zobowiązań niani przekłada się na lepszą współpracę i zadowolenie z pracy. To z kolei na koniec przekłada się na korzyści dla obu stron.
Traktowanie niani jak partnera przynosi korzyści zarówno dziecku, jak i rodzicom. Wspólne budowanie relacji opartej na szacunku, otwartej komunikacji i zrozumieniu osobistych potrzeb gwarantuje harmonię dla całej rodziny. Warto przypomnieć sobie, że niania to nie tylko osoba wykonująca pracę, ale także ważny członek Twojego domowego zespołu odpowiedzialny za rozwój i dobro Twojego dziecka. O tym w jaki sposób Dobrana Niania wspiera obie strony w budowaniu partnerskiej relacji oraz w harmonijnym procesie integracji niani z rodziną przeczytasz TUTAJ.