To, czy kilkuletnie dziecko pójdzie do przedszkola, zależy od decyzji rodziców – w Polsce obowiązkowa jest tylko zerówka. Uczęszczanie do przedszkola przynosi oczywiście zarówno dziecku, jak i rodzicom mnóstwo korzyści, dlatego zwłaszcza w trzecim roku życia rodzice podejmują tę decyzję niemal automatycznie. Ale czy Twoje dziecko jest gotowe na przedszkole? Jak rozpoznać brak gotowości przedszkolnej i odróżnić objawy od typowego stresu adaptacyjnego? I co jeśli próba wykaże brak gotowości przedszkolnej?
Oto przegląd prawdziwych i mylnych sygnałów gotowości przedszkolnej u dziecka.
Prawdziwe sygnały gotowości dziecka na przedszkole.
1. Zainteresowanie innymi dziećmi.
Jeśli dziecko wykazuje chęć do zabawy z rówieśnikami, to dobry znak, że może być gotowe na przedszkole. Obserwuj, czy Twoje dziecko cieszy się z obecności innych dzieci i czy potrafi nawiązywać z nimi kontakt.
2. Samodzielność.
Dzieci, które potrafią samodzielnie jeść, ubierać się czy korzystać z toalety, łatwiej adaptują się w przedszkolu. Samodzielność w podstawowych czynnościach jest ważnym sygnałem gotowości do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej.
3. Stabilny rytm dnia.
Regularny rytm dnia, obejmujący stałe pory jedzenia, snu i zabawy, pomaga dziecku w adaptacji do przedszkolnych harmonogramów. Jeśli Twoje dziecko ma uregulowany plan dnia, prawdopodobnie łatwiej przystosuje się do przedszkolnych rutyn.
Prawdziwe sygnały wskazujące na brak gotowości przedszkolnej.
1. Lęk separacyjny.
Jeśli dziecko bardzo przeżywa rozstania z rodzicami, może nie być gotowe na pójście do przedszkola. Silny lęk separacyjny, płacz przy rozstaniu z rodzicami, który nie mija po kilku tygodniach, mogą wskazywać na to, że lepszym rozwiązaniem będzie pozostawienie dziecka pod opieką niani.
2. Problemy ze snem.
Dzieci, które mają trudności z zasypianiem lub budzą się w nocy, mogą mieć problemy z adaptacją do przedszkolnych harmonogramów. Niania może pomóc w ustabilizowaniu rytmu snu dziecka w bardziej indywidualny sposób.
3. Problemy zdrowotne.
Jeśli dziecko często choruje, przedszkole może nie być dla niego najlepszym rozwiązaniem. Niania może zapewnić bardziej higieniczne warunki i indywidualną opiekę, co jest ważne w przypadku dzieci z osłabionym układem odpornościowym.
A jakie sygnały mylnie odczytujemy jako brak gotowości przedszkolnej?
1. Płacz przy rozstaniu.
Pożegnania, zwłaszcza w początkowym okresie, bywają trudne. Możesz jednak złagodzić te trudności przygotowując dziecko wcześniej do pożegnania. Opowiedz mu z wyprzedzeniem co je w przedszkolu czeka i kiedy po nie wrócisz. Możecie też przećwiczyć w domu rytuał pożegnania. Pamiętaj, że czasami potrzeba kilku tygodni, aby dziecko przyzwyczaiło się do nowego środowiska. Płacz przy rozstaniu jest normalnym zjawiskiem i nie zawsze oznacza, że dziecko nie jest gotowe na przedszkole.
2. Niezdecydowanie – dziecko mówi, że nie pójdzie do przedszkola.
Dzieci często zmieniają zdanie i mogą być niezdecydowane co do pójścia do przedszkola. Gdy dziecko zawzięcie twierdzi, że nigdzie nie pójdzie, zostaje w domu, warto szukać sposobów zachęcenia dziecka przynajmniej na próbę. Zwykle okazuje się, że jak już dziecko pójdzie do przedszkola to wraca zadowolone. Dlatego nawet gdy maluch się sprzeciwia warto dać szansę i uważnie obserwować, jak sobie radzi w nowym środowisku.
3. Płacz w przedszkolu.
Przedszkole na początku nie jest łatwe dla dziecka. To nowe otoczenie, wiele nowych bodźców i mnóstwo emocji. Płacz dla małego dziecka jest naturalnym sposobem rozładowywania emocji i niekoniecznie świadczy o tym, że dzieje mu się krzywda. Poza tym zdarza się, że gdy w przedszkolu jedno dziecko zaczyna płakać, to zaczynają również inne. Dlatego płacz nie zawsze oznacza smutek i tęsknotę.
Podsumowanie.
Każde dziecko rozwija się w indywidualnym rytmie. Nie ma jednego uniwersalnego wieku, w jakim dziecko powinno rozpocząć swoją przedszkolną drogę. Decyzja o wysłaniu dziecka do przedszkola powinna być przemyślana i oparta na obserwacjach jego zachowania i potrzeb. Ważne jest, aby rozróżniać prawdziwe sygnały gotowości i jej braku od mylnych.
Czasem wystarczy odczekać kilka tygodni, czasem lepszym wyjściem jest niania. Czasem trzeba poszukać po prostu innego przedszkola, mniejszego, bardziej kameralnego. Wreszcie, choć gotowość przedszkolna dziecka zazwyczaj rozwija się sama z siebie, nie oznacza to, że my, rodzice, nie możemy trochę nad nią popracować, zapewniając dziecku kontakt z rówieśnikami, ćwicząc samodzielność dziecka czy zostawiając je pod opieką innych osób.
Jeśli szukasz najlepszej formy opieki indywidualnej dla swojego dziecka sprawdź TUTAJ w jaki sposób możemy Ci pomóc. Dobrana Niania to wszechstronna weryfikacja kompetencji i profilu niani (także psychologicznego), a przede wszystkim najlepsze dopasowanie niani pod kątem indywidualnych potrzeb rodziny.